Lekcja pomaga zrozumieć czym jest ciepło systemowe. Omawia ciepło jako formę energii, która może być przekazywana i która służy do ogrzewania. Opisuje różne sposoby ogrzewania na przestrzeni dziejów. Edukuje w zakresie racjonalnego korzystania z ciepła i sposobów jego oszczędzania. Uczniowie sami tworzą definicje kluczowych pojęć i dowiadują się, co to jest: ciepło, wymiennik ciepła, ciepłownia; elektrociepłownia.
Prezentacja zawiera proste doświadczenia, które są opcjonalne dla nauczycieli chcących zainteresować w ten sposób uczniów. Rekwizyty potrzebne do doświadczeń oraz ich opisy zostały opisane poniżej.
Wiadomości - uczeń
Umiejętności - uczeń
Postawy - uczeń
Doświadczenie 1: Temperatura
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą dwie miski wypełnione ciepłą i zimną wodą. Woda może pochodzić z kranu, ważne aby temperatura różniła się znacząco. Potrzebna będzie także rolka ręczników papierowych do wytarcia rąk.
Doświadczenie 2: Rozpalanie ognia
W celu przeprowadzenia tego doświadczenia uczniowie mogą przynieść na zajęcia:
Szanse powodzenia doświadczenia są niewielkie. Jednak celem jest pokazanie trudności w rozpaleniu ognia, a tym samym ogrzaniu się w prymitywny sposób.