• 45 minut45 minut

Jak produkuje się ciepło systemowe, które ogrzewa nasze mieszkania?

Lekcja zapoznaje uczniów z tematem produkcji ciepła systemowego oraz przekazuje proste przykłady i odniesienia, które ułatwiają wytłumaczenie procesu dzieciom. Omawia sposób wytwarzania i przesyłu ciepła systemowego. Opisuje proces jednoczesnej produkcji ciepła i prądu, wraz z ekonomicznymi i ekologicznymi zaletami tego działania. Prezentacja wprowadza w zakres oszczędzania energii. Tłumaczy także pojęcie ciepła jako uczucia i relacji międzyludzkiej. Uczniowie dowiadują się co to jest ekologia oraz wymiennik ciepła i przypominają sobie pojęcie ciepła systemowego.

Lekcja zawiera doświadczenie, które przeznaczone jest dla nauczycieli chcących zainteresować w ten sposób uczniów. Uczniowie w domu mogą przeprowadzić je jedynie pod czujnym okiem rodzica. Rekwizyty potrzebne do realizacji tego doświadczenia zostały wymienione poniżej. Doświadczenie nie jest obowiązkowe, ale zachęcamy do  przeprowadzenia go w celu wzbogacenia zajęć.

Przeprowadź lekcję Pobierz materiały
Jak produkuje się ciepło systemowe, które ogrzewa nasze mieszkania?

Cele lekcji

Wiadomości - uczeń

  • zna pojęcia: ciepło, ciepło systemowe,
  • wie, jak powstaje ciepło i gdzie się je produkuje i rozumie proces jednoczesnej produkcji ciepła oraz prądu,
  • zna sposoby ekologicznego i mądrego korzystania z ciepła w mieszkaniu.

Umiejętności - uczeń

  • umie podać przykłady wytwarzania ciepła,
  • umie podać przykłady zmniejszenia zużycia ciepła i oszczędzania energii,
  • umie dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe.

Postawy - uczeń

  • zna powody, dla których warto korzystać z ciepła systemowego
  • rozwija samodzielne myślenie,
  • kształtuje przekonanie o konieczności ochrony przyrody.

Rekwizyty do doświadczeń

Doświadczenie 1: Sieć ciepłownicza i wymiennik ciepła

Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:

  • czajnik elektryczny,
  • wąż gumowy długości min. 2 m,
  • lejek pasujący do średnicy węża,
  • taśma izolacyjna,
  • przezroczyste, w miarę duże naczynie żaroodporne,
  • metalowy kubek,
  • metalowy kubek,
  • dostęp do zimnej wody
  • termometr pozwalający mierzyć temperaturę wody do 100°C
  • rękawice ochronne, aby nie poparzyć się, trzymając wąż lub lejek

Pojęcia kluczowe

  • słowna - burza mózgów
  • doświadczalna.

Forma pracy

  • indywidualna,
  • grupowa.

Materiały pomocnicze

  • Książeczka Czerwony Kapturek w mieście zimą.