• 45 minut45 minut

Niemarnowanie ciepła

Lekcja zawiera wskazówki dla nauczycieli chcących przeprowadzić zajęcia na temat niemarnowania zasobów ziemi. Prezentacja posługuje się przykładami wziętymi z natury, uzmysławia, że warto zużywać dokładnie tyle zasobów, ile się potrzebuje. Wprowadza uczniów w poczucie odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy.

Filozofia „zero waste” (tłum. niemarnowanie lub bez odpadów) przestaje być fanaberią, pod którą podpisują się wyłącznie ekolodzy. Wyraźnie obserwujemy zjawisko ocieplenia klimatu oraz gwałtowne zjawiska atmosferyczne, które temu ociepleniu towarzyszą. Coraz  istotniejsze staje się, by zasoby eksploatować zgodnie z potrzebami, a potrzeby w jak największym stopniu ograniczać. Ludzkość przyzwyczajona do konsumpcyjnego stylu życia generuje obecnie nie tylko wyjątkowo dużo potrzeb, ale też zużywa mnóstwo zasobów do ich zaspokojenia. A cierpi na tym planeta, która nie nadąża się regenerować. Świadomość, że można pomóc środowisku jest punktem wyjścia do poprowadzenia zajęć o niemarnowaniu energii i zasobów.

Niemarnowanie ciepła

Cele lekcji

Wiadomości - uczeń

  • zna odnawialne i nieodnawialne źródła energii,
  • wie czym jest efekt cieplarniany,
  • wie, w jaki sposób oszczędzać energię i zasoby,
  • dostrzega zależności między swoimi wyborami a stanem środowiska.

Umiejętności - uczeń

  • zna sposoby na niemarnowanie ciepła,
  • wie, jak mądrze utrzymywać temperaturę w mieszkaniu,
  • zna sposoby na niemarnowanie energii,
  • zna sposoby niemarnowania wody.

Postawy - uczeń

  • chce dbać o środowisko naturalne i zasoby,
  • wie, że jego zachowanie może zmniejszyć
  • efekt cieplarniany,
  • nie jest obojętny na zmiany klimatu.

Pojęcia kluczowe

  • pogadanka

Forma pracy

  • indywidualna,
  • grupowa
Ciasteczka

W celu poprawy działania strony korzystamy z ciasteczek. Zakładamy, że Ci to nie przeszkadza. Jeśli przeszkadza, opuść naszą stronę.

Więcej