Materiał zawiera doświadczenia, które przeznaczone są dla nauczycieli chcących zainteresować w ten sposób uczniów. Rekwizyty potrzebne do tych doświadczeń oraz opisy zostały oznaczone w niniejszym dokumencie jako opcjonalne. Doświadczenia nie są obowiązkowe, ale zachęcamy do przeprowadzenia ich w celu wzbogacenia zajęć.
Lekcja opisuje rodzaje zanieczyszczeń powietrza i edukuje w zakresie tego, czym jest smog. Dzieci dowiadują się o tym, co zanieczyszcza powietrze w miastach. Wprowadzone jest pojęcie tzw. niskiej emisji, czyli zanieczyszczeń, które tworzą się na małej wysokości (stąd nazwa), których spaliny są szkodliwe dla zdrowia. Dzieci dowiadują się, co można zrobić, aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach - także o działaniach, na które mają wpływ.
Proponujemy przeprowadzenie lekcji w okresie wrzesień - kwiecień.
Wiadomości - uczeń:
Umiejętności - uczeń:
Postawy - uczeń:
Doświadczenie 1: ile jesteśmy w stanie wytrzymać bez oddychania?
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebny będzie stoper lub zegarek ze stoperem.
Doświadczenie 2: ile powietrza dziennie wdycha i wydycha człowiek?
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:
Doświadczenie 3: zobaczyć zanieczyszczenia powietrza
Uwaga! do przeprowadzenia tylko w zimie
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:
Doświadczenie 4: opowieść o smogu
Uwaga! Wcześniej warto przygotować kostki - np. na zajęciach z plastyki, by nie dezorganizować zajęć
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą: