Czas 45 minut45 minut

Czym jest smog?

Witajcie! Dzisiaj razem z kotem Kluchą zauważyliśmy za oknem ogromną, ciemną chmurę, którą nasza babcia nazwała smogiem. Czy słyszeliście coś o tym smogu? Babcia mówi, że może być niebezpieczny!

Jak powstaje smog?

Czas 45 minut45 minut

Powstawanie smogu

Smog powstaje, gdy w chłodny dzień robi się bardzo słoneczna pogoda i nie wieje wiatr. Wówczas chłodne powietrze, które znajduje się tuż nad miastem, nie może wymieszać się z tym znajdującym się wyżej (cieplejszym) i tworzy się ogromna bańka chłodniejszego powietrza.

Chłopiec w maseczce spaceruje przez miasto zimą, mija samochody na drodze
Czas 45 minut45 minut

Chłodny słoneczny dzień, bez wiatru

Do tej bańki dostają się wszystkie dymy i spaliny, wylatujące z rur wydechowych samochodów i niskich kominów w kamienicach. W kominach budynków nie ma zazwyczaj filtrów do wyłapywania trujących cząsteczek. Dlatego zanieczyszczenia, powstałe w wyniku spalania, wylatują w powietrze, którym oddychamy.

Zdarza się też, że mieszkańcy budynków, aby się ogrzać, palą w piecach śmieciami. Wtedy dymy z kominów są jeszcze bardziej szkodliwe i toksyczne. Można poznać je po tym, że koszmarnie brzydko pachną.

Chłopiec w maseczce spaceruje przez miasto zimą, mija samochody na drodze

Zanieczyszczenie powietrza

Czas 45 minut45 minut

Pyły mniejsze niż średnica włosa

Pyły, które tworzą smog, są mniejsze niż grubość włosa. Nawet nie widać ich gołym okiem. Podczas oddychania, te niewidoczne drobinki przedostają się do naszego organizmu. Jeśli jest ich bardzo dużo, to częściej chorujemy: kaszlemy, mamy katar, swędzą nas oczy, jesteśmy zmęczeni.

Powiększenie włosa na ramieniu człowieka.
Czas 45 minut45 minut

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Na zdrowie człowieka wpływają substancje, które trafiają do organizmu. Ważne jest to, co jemy i to co pijemy. Równie ważne jest to, czego nie widzimy gołym okiem, czyli np. to, czym oddychamy.

Substancje dostarczane organizmowi wchłaniają się do krwi, która rozprowadza substancje odżywcze po całym ciele.

Gdy jemy warzywa i owoce, pijemy wodę lub świeżo wyciskane soki, nasze komórki zasilane są wartościową energią. 

Czas 45 minut45 minut

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Gdy jemy chipsy, pijemy słodkie napoje gazowane, nasze komórki nie dostają dobrej energii do działania.

Podobnie jest z oddychaniem - kiedy do płuc wnika brudne powietrze, w efekcie do naszych komórek dostaje się nie tylko życiodajny tlen, ale też szkodliwe substancje.

Komórki są wytrwałe i próbują uzyskać energię z tych niezdrowych substancji, których im dostarczamy. Jednak później czujemy się źle, albo chorujemy.

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Doświadczenie - ile wytrzymamy bez oddychania?

Zazwyczaj jemy od 3 do 5 razy dziennie (np. śniadanie, drugie śniadanie, obiad, przekąskę i kolację). Kiedy nie zjemy posiłku na czas, czujemy się głodni. Jednak bez jedzenia i picia moglibyśmy wytrzymać nawet do kilku dni, a bez oddychania? Przeprowadźmy doświadczenie. Włączmy stoper, wstrzymajmy oddech i sprawdźmy, ile czasu wytrzymamy bez oddychania. 

Wniosek: bez oddychania nie da się żyć!

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Doświadczenie: ile wdechów potrzeba, by napełnić balonik

Na zajęciach w klasie lub w domu postarajmy się nadmuchać balony (każda osoba po jednym). Policzmy, ile wdechów było konieczne do napełnienia każdego. Po zawiązaniu balonów, zapiszmy na nich flamastrem uzyskane wyniki. Podczas zajęć w klasie możemy dodać do siebie wartości z balonów różnych dzieci. Czy sądzimy, że w balonach pomieściło się dużo wdechów? 

Zdrowy człowiek dziennie wykonuje około 20 tysięcy wdechów i wydechów.

Grupa dzieci nadmuchiwuje baloniki

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Uwaga! do przeprowadzenia tylko w zimie

Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:

  • odkurzacz,
  • wacik kosmetyczny,
  • gaza opatrunkowa,
  • gumka recepturka / taśma izolacyjna.

Krok pierwszy:

Na końcu rury od odkurzacza przyczepiamy gazę i wacik kosmetyczny, które mocujemy za pomocą gumki recepturki i taśmy. Wystawiamy rurę przez okno.

Czas 45 minut45 minut

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Dzieci przyglądają się brudnemu wacikowi

Uwaga! do przeprowadzenia tylko w zimie

Krok drugi:

Włączamy odkurzacz i przez pięć minut pozwalamy odkurzaczowi wciągać powietrze. Po pięciu minutach widzimy, że wacik jest brudny.

Wniosek:

Na waciku zauważyć można zanieczyszczenia powietrza, których zazwyczaj nie widać gołym okiem. Te zanieczyszczenia wdychamy jak odkurzacz na doświadczeniu, wykonując 20 tys. wdechów każdego dnia. 

Co zanieczyszcza powietrze

Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Powietrze w centrach miast staje się brudne głównie od spalin samochodowych oraz przez niskie kominy w starych kamienicach.

Przyjrzyjmy się ilustracji i zastanówmy się, jak można zmniejszyć ilość spalin na tym rysunku

Chłopiec z tatą chodzi po mieście pełnym smogu. Z kominów i z rur wydechowych samochodu wydobywa się dym.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Co można zrobić, by zmniejszyć zanieczyszczenia, wytwarzane przez samochody?

  • założyć filtry na rurach wydechowych aut,
  • jeździć rowerem,
  • wzajemnie podwozić się do szkoły - wtedy zamiast trzech samochodów, w których jest rodzic i dziecko, jedziemy jednym autem - jeden rodzic i trójka dzieci. Produkujemy w ten sposób trzy razy mniej zanieczyszczeń,
  • jeszcze lepszym sposobem przemieszczania się jest komunikacja miejska.
Chłopiec z tatą chodzi po mieście pełnym smogu. Z kominów i z rur wydechowych samochodu wydobywa się dym. Strzałka wskazuje na samochód.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Co możemy zrobić, by zmniejszyć zanieczyszczenia, które przez kominy wydobywają się z budynków?

Kiedy ogrzewamy budynki ciepłem systemowym,  wytwarzanym w elektrociepłowni, zanieczyszczenia nie dostają się tak łatwo do powietrza, a z kominów budynków przestaje wylatywać dym. Ten, który wydostaje się z komina elektrociepłowni jest znacznie mniej toksyczny. 

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni. Strzałka wskazuje na kamienicę.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

W elektrociepłowni spaliny najpierw muszą przedostać się przez filtry, które jak strażnicy pilnują, by zanieczyszczenia najgroźniejsze dla ludzi nie wydostawały się do powietrza. To trochę jak więzienie dla groźnych cząsteczek - nie mają możliwości, by uciec, zostają za kratkami filtrów. 

Cząsteczki smogu uwięzione za kratami w kominie elektrociepłowni
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Zanieczyszczenia, które mimo filtrów wydostają się na zewnątrz, nie są aż tak szkodliwe dla zdrowia mieszkańców miast. Elektrociepłownie znajdują się z dala od centrów, a zanieczyszczenia (te mniej groźne dla ludzi) wydostają się do powietrza na dużej wysokości, nie powodując smogu w mieście. Szkodliwe substancje mieszają się na dużej wysokości z dużą masą powietrza i rozcieńczają się, przez co przestają być tak szkodliwe - inaczej mówiąc, tracą swoją złowieszczą moc dla ludzi, choć nadal nie służą planecie

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Nie tylko elektrociepłownie, ale i różnego rodzaju fabryki mają wysokie kominy, będące pod stałą kontrolą Unii Europejskiej. Dzięki wysokim kominom zanieczyszczenia nie trują mieszkańców miast. Nadal jednak produkują one gazy cieplarniane, które wpływają na klimat. 

Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z fabryk, powinniśmy kupować mniej produktów i korzystać z nich rozsądnie. Mniejsza produkcja, to mniej spalin. Ważne jest też wprowadzanie technologii produkcji, które ograniczają zanieczyszczenia i wykorzystują w maksymalnym stopniu zużywane zasoby. Dobrym przykładem jest elektrociepłownia. 

Operator w fabryce obserwuje produkcję na linii produkcyjnej
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Czy zwróciliście uwagę na linie wysokiego napięcia pojawiające się na obrazku? To właśnie one dostarczają z elektrociepłowni prąd do miasta. Z pieca węglowego w kamienicy prądu nie uzyskamy. Dlatego kamienice ogrzewane piecami potrzebują osobnych dostaw prądu z elektrowni. Wtedy zanieczyszczenia wydostają się w dwóch miejscach - z pieca węglowego w miejskiej kamienicy i z elektrowni na przedmieściach.

Przy produkcji w elektrociepłowni oba produkty (ciepło i prąd) powstają w jednym miejscu i czasie, bez dodatkowego spalania znacznych ilości paliwa. Jest to rozsądniejsze rozwiązanie.

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni. Strzałka wskazuje na linie przewodzące prąd.

Jeszcze mniej zanieczyszczeń

Czas 45 minut45 minut

Mniej zanieczyszczeń

W elektrowni powstaje prąd. W elektrociepłowni ciepło i prąd powstają w tym samym czasie i miejscu.

W obu tych zakładach produkcja odbywa się poprzez spalanie zasobów, o czym wspominaliśmy na poprzedniej lekcji. Kominy elektrociepłowni pochłaniają dużo zanieczyszczeń powstałych w procesie spalania. Jednak w przyszłości wykorzystywana będzie jeszcze przyjaźniejsza dla środowiska technologia, która nie będzie emitować zanieczyszczeń.

Mozaika z ilustracjami wagonika z węglem, komina z płomieniem spalanego gazu oraz drzew. Podpisy po kolei węgiel, gaz, biomasa.
Czas 45 minut45 minut

Jeszcze mniej zanieczyszczeń

Czy znamy inne sposoby produkcji prądu? Poznajmy takie sposoby, które nie zanieczyszczają powietrza. W przyszłości elektrociepłownie będą korzystać także z tych technologii.

Możemy korzystać z:

  • energii słońca - elektrownie słoneczne (panele słoneczne),
  • energii wiatru - elektrownie wiatrowe - farmy wiatraków,
  • energii rzeki - tamy wykorzystujące nurt rzeki do tworzenia prądu.
Widok na krajobraz z rzeką i roślinnością. Na łące panel fotowoltaiczny, w oddali tama, na wzgórzach wiatraki generujące prąd. Z boku dom mieszkalny.
Czas 45 minut45 minut

Opowieści o smogu

Potrzebne będą wydrukowane na grubszym papierze plansze kostek do gry.

Po kolei każde dziecko w grupie (lub dziecko samo albo z rodzicem) rzuca dwiema kostkami i opowiada historię składającą się z rysunków, które wypadły na kostce. Gdy pierwsza osoba w grupie skończy opowiadać historię, drugie dziecko bierze obie kostki do gry, rzuca nimi i opowiada historię z obrazków, które wypadły, ale w taki sposób, by była to kontynuacja opowieści poprzednika.

Kostki do gry z różnymi grafikami na bokach.
Czas 45 minut45 minut

Opowieści o smogu

Kolejne dziecko powtarza historię pierwszego dziecka i drugiego, a następnie rzuca kostkami i dopowiada ciąg dalszy historii. I tak aż do ostatniego dziecka w grupie. Na koniec dzieci opowiadają nauczycielowi i klasie (wspólnie lub jedna osoba z grupy) całą historię, którą ułożyły za pomocą kostek.

Opowieści o smogu
Czas 45 minut45 minut

Audiobook

Na koniec lekcji posłuchajmy książeczki o ?Czerwonym Kapturku w mieście?. Gdy odpoczniemy, możemy rozpocząć kolejną lekcję

Pobierz plik
Audiobook

A teraz dowiedzmy się jak dbać o powietrze i zasoby planety!

Przejdź do lekcji 4.
Czas 45 minut45 minut

Czym jest smog?

Witajcie! Dzisiaj razem z kotem Kluchą zauważyliśmy za oknem ogromną, ciemną chmurę, którą nasza babcia nazwała smogiem. Czy słyszeliście coś o tym smogu? Babcia mówi, że może być niebezpieczny!

Jak powstaje smog?

Czas 45 minut45 minut

Powstawanie smogu

Smog powstaje, gdy w chłodny dzień robi się bardzo słoneczna pogoda i nie wieje wiatr. Wówczas chłodne powietrze, które znajduje się tuż nad miastem, nie może wymieszać się z tym znajdującym się wyżej (cieplejszym) i tworzy się ogromna bańka chłodniejszego powietrza.

Chłopiec w maseczce spaceruje przez miasto zimą, mija samochody na drodze
Czas 45 minut45 minut

Chłodny słoneczny dzień, bez wiatru

Do tej bańki dostają się wszystkie dymy i spaliny, wylatujące z rur wydechowych samochodów i niskich kominów w kamienicach. W kominach budynków nie ma zazwyczaj filtrów do wyłapywania trujących cząsteczek. Dlatego zanieczyszczenia, powstałe w wyniku spalania, wylatują w powietrze, którym oddychamy.

Zdarza się też, że mieszkańcy budynków, aby się ogrzać, palą w piecach śmieciami. Wtedy dymy z kominów są jeszcze bardziej szkodliwe i toksyczne. Można poznać je po tym, że koszmarnie brzydko pachną.

Chłopiec w maseczce spaceruje przez miasto zimą, mija samochody na drodze

Zanieczyszczenie powietrza

Czas 45 minut45 minut

Pyły mniejsze niż średnica włosa

Pyły, które tworzą smog, są mniejsze niż grubość włosa. Nawet nie widać ich gołym okiem. Podczas oddychania, te niewidoczne drobinki przedostają się do naszego organizmu. Jeśli jest ich bardzo dużo, to częściej chorujemy: kaszlemy, mamy katar, swędzą nas oczy, jesteśmy zmęczeni.

Powiększenie włosa na ramieniu człowieka.
Czas 45 minut45 minut

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Na zdrowie człowieka wpływają substancje, które trafiają do organizmu. Ważne jest to, co jemy i to co pijemy. Równie ważne jest to, czego nie widzimy gołym okiem, czyli np. to, czym oddychamy.

Substancje dostarczane organizmowi wchłaniają się do krwi, która rozprowadza substancje odżywcze po całym ciele.

Gdy jemy warzywa i owoce, pijemy wodę lub świeżo wyciskane soki, nasze komórki zasilane są wartościową energią. 

Czas 45 minut45 minut

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Jesteś tym, co jesz, pijesz, czym oddychasz

Gdy jemy chipsy, pijemy słodkie napoje gazowane, nasze komórki nie dostają dobrej energii do działania.

Podobnie jest z oddychaniem - kiedy do płuc wnika brudne powietrze, w efekcie do naszych komórek dostaje się nie tylko życiodajny tlen, ale też szkodliwe substancje.

Komórki są wytrwałe i próbują uzyskać energię z tych niezdrowych substancji, których im dostarczamy. Jednak później czujemy się źle, albo chorujemy.

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Doświadczenie - ile wytrzymamy bez oddychania?

Zazwyczaj jemy od 3 do 5 razy dziennie (np. śniadanie, drugie śniadanie, obiad, przekąskę i kolację). Kiedy nie zjemy posiłku na czas, czujemy się głodni. Jednak bez jedzenia i picia moglibyśmy wytrzymać nawet do kilku dni, a bez oddychania? Przeprowadźmy doświadczenie. Włączmy stoper, wstrzymajmy oddech i sprawdźmy, ile czasu wytrzymamy bez oddychania. 

Wniosek: bez oddychania nie da się żyć!

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Doświadczenie: ile wdechów potrzeba, by napełnić balonik

Na zajęciach w klasie lub w domu postarajmy się nadmuchać balony (każda osoba po jednym). Policzmy, ile wdechów było konieczne do napełnienia każdego. Po zawiązaniu balonów, zapiszmy na nich flamastrem uzyskane wyniki. Podczas zajęć w klasie możemy dodać do siebie wartości z balonów różnych dzieci. Czy sądzimy, że w balonach pomieściło się dużo wdechów? 

Zdrowy człowiek dziennie wykonuje około 20 tysięcy wdechów i wydechów.

Grupa dzieci nadmuchiwuje baloniki

Doświadczenie

Czas 45 minut45 minut

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Uwaga! do przeprowadzenia tylko w zimie

Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:

  • odkurzacz,
  • wacik kosmetyczny,
  • gaza opatrunkowa,
  • gumka recepturka / taśma izolacyjna.

Krok pierwszy:

Na końcu rury od odkurzacza przyczepiamy gazę i wacik kosmetyczny, które mocujemy za pomocą gumki recepturki i taśmy. Wystawiamy rurę przez okno.

Czas 45 minut45 minut

Zobaczyć zanieczyszczenia powietrza

Dzieci przyglądają się brudnemu wacikowi

Uwaga! do przeprowadzenia tylko w zimie

Krok drugi:

Włączamy odkurzacz i przez pięć minut pozwalamy odkurzaczowi wciągać powietrze. Po pięciu minutach widzimy, że wacik jest brudny.

Wniosek:

Na waciku zauważyć można zanieczyszczenia powietrza, których zazwyczaj nie widać gołym okiem. Te zanieczyszczenia wdychamy jak odkurzacz na doświadczeniu, wykonując 20 tys. wdechów każdego dnia. 

Co zanieczyszcza powietrze

Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Powietrze w centrach miast staje się brudne głównie od spalin samochodowych oraz przez niskie kominy w starych kamienicach.

Przyjrzyjmy się ilustracji i zastanówmy się, jak można zmniejszyć ilość spalin na tym rysunku

Chłopiec z tatą chodzi po mieście pełnym smogu. Z kominów i z rur wydechowych samochodu wydobywa się dym.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Co można zrobić, by zmniejszyć zanieczyszczenia, wytwarzane przez samochody?

  • założyć filtry na rurach wydechowych aut,
  • jeździć rowerem,
  • wzajemnie podwozić się do szkoły - wtedy zamiast trzech samochodów, w których jest rodzic i dziecko, jedziemy jednym autem - jeden rodzic i trójka dzieci. Produkujemy w ten sposób trzy razy mniej zanieczyszczeń,
  • jeszcze lepszym sposobem przemieszczania się jest komunikacja miejska.
Chłopiec z tatą chodzi po mieście pełnym smogu. Z kominów i z rur wydechowych samochodu wydobywa się dym. Strzałka wskazuje na samochód.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Co możemy zrobić, by zmniejszyć zanieczyszczenia, które przez kominy wydobywają się z budynków?

Kiedy ogrzewamy budynki ciepłem systemowym,  wytwarzanym w elektrociepłowni, zanieczyszczenia nie dostają się tak łatwo do powietrza, a z kominów budynków przestaje wylatywać dym. Ten, który wydostaje się z komina elektrociepłowni jest znacznie mniej toksyczny. 

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni. Strzałka wskazuje na kamienicę.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

W elektrociepłowni spaliny najpierw muszą przedostać się przez filtry, które jak strażnicy pilnują, by zanieczyszczenia najgroźniejsze dla ludzi nie wydostawały się do powietrza. To trochę jak więzienie dla groźnych cząsteczek - nie mają możliwości, by uciec, zostają za kratkami filtrów. 

Cząsteczki smogu uwięzione za kratami w kominie elektrociepłowni
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Zanieczyszczenia, które mimo filtrów wydostają się na zewnątrz, nie są aż tak szkodliwe dla zdrowia mieszkańców miast. Elektrociepłownie znajdują się z dala od centrów, a zanieczyszczenia (te mniej groźne dla ludzi) wydostają się do powietrza na dużej wysokości, nie powodując smogu w mieście. Szkodliwe substancje mieszają się na dużej wysokości z dużą masą powietrza i rozcieńczają się, przez co przestają być tak szkodliwe - inaczej mówiąc, tracą swoją złowieszczą moc dla ludzi, choć nadal nie służą planecie

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni.
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Nie tylko elektrociepłownie, ale i różnego rodzaju fabryki mają wysokie kominy, będące pod stałą kontrolą Unii Europejskiej. Dzięki wysokim kominom zanieczyszczenia nie trują mieszkańców miast. Nadal jednak produkują one gazy cieplarniane, które wpływają na klimat. 

Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z fabryk, powinniśmy kupować mniej produktów i korzystać z nich rozsądnie. Mniejsza produkcja, to mniej spalin. Ważne jest też wprowadzanie technologii produkcji, które ograniczają zanieczyszczenia i wykorzystują w maksymalnym stopniu zużywane zasoby. Dobrym przykładem jest elektrociepłownia. 

Operator w fabryce obserwuje produkcję na linii produkcyjnej
Czas 45 minut45 minut

Walka z zanieczyszczeniami

Czy zwróciliście uwagę na linie wysokiego napięcia pojawiające się na obrazku? To właśnie one dostarczają z elektrociepłowni prąd do miasta. Z pieca węglowego w kamienicy prądu nie uzyskamy. Dlatego kamienice ogrzewane piecami potrzebują osobnych dostaw prądu z elektrowni. Wtedy zanieczyszczenia wydostają się w dwóch miejscach - z pieca węglowego w miejskiej kamienicy i z elektrowni na przedmieściach.

Przy produkcji w elektrociepłowni oba produkty (ciepło i prąd) powstają w jednym miejscu i czasie, bez dodatkowego spalania znacznych ilości paliwa. Jest to rozsądniejsze rozwiązanie.

Chłopiec z tatą chodzi po mieście z czystym powietrzem. W tle kominy elektrociepłowni. Strzałka wskazuje na linie przewodzące prąd.

Jeszcze mniej zanieczyszczeń

Czas 45 minut45 minut

Mniej zanieczyszczeń

W elektrowni powstaje prąd. W elektrociepłowni ciepło i prąd powstają w tym samym czasie i miejscu.

W obu tych zakładach produkcja odbywa się poprzez spalanie zasobów, o czym wspominaliśmy na poprzedniej lekcji. Kominy elektrociepłowni pochłaniają dużo zanieczyszczeń powstałych w procesie spalania. Jednak w przyszłości wykorzystywana będzie jeszcze przyjaźniejsza dla środowiska technologia, która nie będzie emitować zanieczyszczeń.

Mozaika z ilustracjami wagonika z węglem, komina z płomieniem spalanego gazu oraz drzew. Podpisy po kolei węgiel, gaz, biomasa.
Czas 45 minut45 minut

Jeszcze mniej zanieczyszczeń

Czy znamy inne sposoby produkcji prądu? Poznajmy takie sposoby, które nie zanieczyszczają powietrza. W przyszłości elektrociepłownie będą korzystać także z tych technologii.

Możemy korzystać z:

  • energii słońca - elektrownie słoneczne (panele słoneczne),
  • energii wiatru - elektrownie wiatrowe - farmy wiatraków,
  • energii rzeki - tamy wykorzystujące nurt rzeki do tworzenia prądu.
Widok na krajobraz z rzeką i roślinnością. Na łące panel fotowoltaiczny, w oddali tama, na wzgórzach wiatraki generujące prąd. Z boku dom mieszkalny.
Czas 45 minut45 minut

Opowieści o smogu

Potrzebne będą wydrukowane na grubszym papierze plansze kostek do gry.

Po kolei każde dziecko w grupie (lub dziecko samo albo z rodzicem) rzuca dwiema kostkami i opowiada historię składającą się z rysunków, które wypadły na kostce. Gdy pierwsza osoba w grupie skończy opowiadać historię, drugie dziecko bierze obie kostki do gry, rzuca nimi i opowiada historię z obrazków, które wypadły, ale w taki sposób, by była to kontynuacja opowieści poprzednika.

Kostki do gry z różnymi grafikami na bokach.
Czas 45 minut45 minut

Opowieści o smogu

Kolejne dziecko powtarza historię pierwszego dziecka i drugiego, a następnie rzuca kostkami i dopowiada ciąg dalszy historii. I tak aż do ostatniego dziecka w grupie. Na koniec dzieci opowiadają nauczycielowi i klasie (wspólnie lub jedna osoba z grupy) całą historię, którą ułożyły za pomocą kostek.

Opowieści o smogu
Czas 45 minut45 minut

Audiobook

Na koniec lekcji posłuchajmy książeczki o ?Czerwonym Kapturku w mieście?. Gdy odpoczniemy, możemy rozpocząć kolejną lekcję

Pobierz plik
Audiobook

A teraz dowiedzmy się jak dbać o powietrze i zasoby planety!

Przejdź do lekcji 4.