• 45 minut45 minut

Świadomi tego, co wdychamy

Lekcja wprowadza pojęcia odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii. Przedstawia stan energetyki cieplnej w Polsce. Wyjaśnia funkcjonowanie ciepłowni, elektrowni i elektrociepłowni. Zwraca szczególną uwagę na korzyści płynące z kogeneracji oraz na zagadnienia związane z oszczędzaniem energii.

Prezentacja zawiera propozycję doświadczenia. Można je wykonać na zajęciach lub obejrzeć film. Pomocnicze karty zadań znajdują się w materiałach do pobrania. Jako zadanie domowe można zaprosić dzieci do przejścia gry „Czarny Smog”, którą znaleźć można pod adresem: www.czarnysmog.pl.

Jako zadanie domowe zaproś dzieci do przejścia gry „Czarny Smog”, którą znaleźć można pod adresem: www.czarnysmog.pl.

Świadomi tego, co wdychamy

Cele lekcji

Wiadomości - uczeń

  • wie, czym jest smog i jak powstaje;
  • rozumie pojęcie niskiej emisji;
  • potrafi wymienić szkodliwe substancje, które znajdują się w smogu;
  • wie, jakie konsekwencje dla ludzkiego zdrowia ma zjawisko smogu;
  • wie, co to jest ciepło systemowe i rozumie dlaczego jest lepsze dla środowiska od indywidualnych pieców węglowych;

Umiejętności – uczeń

  • potrafi wskazać sposoby walki ze smogiem;
  • potrafi argumentować swoje racje;
  • potrafi inspirować innych do działania;

Postawy – uczeń

  • rozwija umiejętność pracy w grupie;
  • rozwija kreatywne myślenie;
  • buduje w sobie postawę obywatelską w obszarze ochrony środowiska.

Rekwizyty do doświadczeń

Doświadczenie 1: Jak powstaje smog?

Do przeprowadzania doświadczenia potrzebne będą:

  • szkło laboratoryjne w postaci czterech cylindrów, dwa z nich muszą być wyższe i węższe od dwóch pozostałych, aby można było włożyć naczynie w naczynie;
  • jeden obciążnik, który zmieści się do wewnątrz węższego cylindra (opcjonalnie);
  • czajnik do przygotowania gorącej wody;
  • kostki lodu;
  • kawałki papieru / gazety;
  • zapałki lub inne źródło ognia;
  • termometr z sondą pozwoli na pełniejsze wykonanie doświadczenia, ale nie jest niezbędny.

Zadanie 1: Mapa dotarcia do szkoły
Do wykonania zadania potrzebne będą:

  • mapy waszej miejscowości (może to być jeden duży plan miasta lub kilka mniejszych) lub wydrukowane/skopiowane karty zadań z symbolami domów i szkoły;
  • kolorowe flamastry, najlepiej w kolorach: zielony, czarny, czerwony, niebieski; jeśli zamierzasz przynieść kilka map i podzielić dzieci na grupy, przygotuj kilka kompletów flamastrów.

Zadanie 2: Kampania społeczna przeciwko smogowi

Do wykonania zadania potrzebne będą:

  • duże arkusze papieru,
  • zestawy kolorowych flamastrów lub farb.

Pojęcia kluczowe

  • pogadanka;
  • burza mózgów;
  • mapa;
  • doświadczenie;
  • plakat.

Forma pracy

  • indywidualna;
  • grupowa.
Ciasteczka

W celu poprawy działania strony korzystamy z ciasteczek. Zakładamy, że Ci to nie przeszkadza. Jeśli przeszkadza, opuść naszą stronę.

Więcej